Do każdego nowego czytnika Kindle Amazon musi dopłacać – im większa sprzedaż, tym większa strata. Ale Jeff Bezos nie martwi się tym zbytnio.
Wedle danych za 3 kwartał 2011, e-booki sprzedają się teraz w proporcji 3:1 w stosunku do papierowych książek. Jeszcze w ubiegłym roku proporcja ta wynosiła 1:2. Nie trzeba być wizjonerem, by widzieć krzywą trendu.
Amazon, Amazon, Amazon, Amazon, Amazon, misja, misja, misja, misja, wizja, wizja, wizja, strategia, strategia, strategia, e-book, e-booki, e-booków, czytnik, czytnik, czytnik
Misja Amazon.com
We seek to be Earth’s most customer-centric company for three primary customer sets: consumer customers, seller customers and developer customers.
„Chcemy być najbardziej klientocentryczną firmą dla naszych kluczowych grup klientów: klentów-nabywców, klientów sprzedawców i klientów-deweloperów oprogramowania”.
To bardzo odważna misja, ale Jeff Bezos jest wizjonerem i konsekwentnie dąży do jej realizacji. Prawdopodobnie dlatego giełdowa kapitalizacja Amazon.com jest tak wysoka – znacznie wyższa niż dla Apple, Google czy innych firm z sektora rozwojowych technologii. Co ciekawe, wszyscy menedżerowie odważnie powtarzają, że nie patrzą na cenę akcji, tylko koncentrują się na realizacji misji. To właśnie jest najlepszym dowodem na ukierunkowanie.
Amazon, Amazon, Amazon, Amazon, Amazon, misja, misja, misja, misja, wizja, wizja, wizja, strategia, strategia, strategia, e-book, e-booki, e-booków, czytnik, czytnik, czytnik
Wyniki trzeciego kwartału
- Sprzedaż wzrosła o 44% i osiągnęła poziom prawie 11 miliardów dolarów za kwartał
- Amazon wprowadził na rynek 4 nowe modele Kindle
- Przepływ operacyjny poprawił się o 19% i wpływy netto wyniosły 3,1 miliarda USD
- FCF (Fre Cashflow, czyli wolny strumień środków pieniężnych) obniżył się co prawda o 17%, ale to skutek programu inwestycyjnego. Nadal wynosi nieco ponad 1,5 miliarda USD, co mogłoby być celem pożądania dla wielu firm
- Zysk netto za kwartał spadł co prawda o 73% r/r do 63 milionów USD, ale kto by się tym przejmował, przy takiej dynamice wzrostu i tak ambitnych programach: inwestycyjnym, produktowym, ekspansji geograficznej
Nic dodać, nic ująć – długoterminowo, jestem bardzo „byczy” na tą firmę. Wydaje mi się, że jest w niej jeszcze olbrzymi potencjał rozwojowy i to w dziedzinach, o których nawet nie marzyliśmy… Ale ten temat zostawiam sobie na osobny artykuł.
Amazon, Amazon, Amazon, Amazon, Amazon, misja, misja, misja, misja, wizja, wizja, wizja, strategia, strategia, strategia, e-book, e-booki, e-booków, czytnik, czytnik, czytnik
Ciekawostki z trzeciego kwartału
- Kindle Fire jest nie tylko czytnikiem, ale umożliwi również oglądanie zakupionych cyfrowo w Amazonie filmów, programów telewizyjnych, słuchanie muzyki i czytanie prasy. Ma też nowy program do surfowania w chmurze Amazona. Przeglądarka nazywa się Amazon Silk – wszystko w cenie poniżej 200 dolarów
- Ceny 3 nowych czytników, dedykowanych tylko do czytania, również bardzo atrakcyjne – na pewno przyśpieszą proces zastępowania książek papierowych. Zwłaszcza, że Amazon odkrył pewne ciekawe zjawisko – podczas gdy ludzie kupują w wersji klasycznej „książki z górnej półki”, które wypada mieć w domu, na e-czytnikach czytają „literaturę śmieciową” – popularne kryminały, romanse i inne śmieci. W anonimowych badaniach ankietowych przyznawali, że wstydzą się przyznać, co mają na swoich kindlach.
- Amazon otworzył nowy sklep e-booków w wersji francuskiej – można w nim już zakupić ponad 35 tysięcy francuskich tytułów. Ponadto, Kindle we francuskiej wersji językowej sprzedają się po 99 EUR na Amazon.fr
- Ogłoszono nową aplikację, która umożliwi pojedynczy zakup z możliwością czytania na wielu urządzeniach (iPad, iPod, iPhone, pecety, mackintoshe, urządzenia na Androidzie, itd. itp) – „Kup raz, czytaj wszędzie” – tak brzmi hasło strategiczne.
- Ogłoszono umowy licencyjne z Twentieth Century Fox i z PBS – na ich bazie miliony użytkowników Amzona będzie mogło natychmiast obejrzeć za opłatą 12 tysięcy filmów i programów telewizyjnych – na razie jednak ograniczone jest to tylko do mieszkańców USA, choć prawdopodobnie wkrótce zasięg zostanie rozszerzony globalnie. Problemem jest to, że prawa do emisji zostały sprzedane do innych krajów i prawdopodobnie trzeba będzie odczekać jeszcze kilka lat zanim wygasną.
- Amazon Publishing wypuścił 61 tytułów własnego wydawnictwa – to bezpośrednia konkurencja z dotychczasowymi wydawcami i być może jest to działanie nieco sprzeczne z misją! Wygląda na to, że Amazon idzie na wojnę, podkradając wydawcom autorów – to obszar na który trzeba będzie uważać.
- pojawił się Amazon.es – oferując w wersji hiszpańskiej książki, DVD, gry komputerowe, muzykę i sprzęt elektroniczny po konkurencyjnych cenach
- Amazon przyśpiesza ekspansję geograficzną – do lokalnych amazonów w Wielkiej Brytanii, Japonii, Chinach, Francji, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii dołączać będą wkrótce nowe – tu widać olbrzymi potencjał dalszej dynamiki przychodów
- Amazon Web Services (AWS) ogłosiło nowe usługi dla swoich korporacyjnych klientów. Umożliwią one tanie wykorzystanie infrastruktury i oprogramowania Amazona do budowania własnych prywatnych chmur. Z tej usługi korzystają nawet agencje rządowe, poprzez usługę GovCloud, spełniającą wszystkie wymogi bezpieczeństwa danych. To bardzo ciekawy obszar dla firmy Bezosa, bo gwarantuje stabilność przychodów finansujących infrastrukturę związaną z bezpieczeństwem.
Amazon, Amazon, Amazon, Amazon, Amazon, misja, misja, misja, misja, wizja, wizja, wizja, strategia, strategia, strategia, e-book, e-booki, e-booków, czytnik, czytnik, czytnik
Prognozy finansowe
Amazon ogłosił następujące prognozy na 4 kwartał:
- planowana sprzedaż w przedziale 16,5-18,5 miliarda dolarów (czyli dynamika 27-44% r/r)
- wynik finansowy w przedziale -200 do +250 milionów dolarów
To znacząco rozbieżne prognozy – wiadomo jednak, że sytuacja makroekonomiczna jest na świecie niepewna, a w tej branży wszystko zależeć będzie od tego ile klienci będą skłonni wydać na prezenty świąteczne.
Znów potrzeba wielkiej odwagi, by tak otwarcie podawać krańcowe scenariusze. Duża część przychodów zależy od sprzedaży nowych urządzeń – im więcej się ich sprzeda w tym roku, tym gorszy będzie wynik bieżącego okresu. Należy jednak pamiętać, że Bezos zamienia bieżący zysk na powtarzalne i zwielokrotnione zyski w przyszłych okresach. W tym kontekście nie ma więc żadnego powodu, by się obawiać ewentualnej straty.
Amazon, Amazon, Amazon, Amazon, Amazon, misja, misja, misja, misja, wizja, wizja, wizja, strategia, strategia, strategia, e-book, e-booki, e-booków, czytnik, czytnik, czytnik