Zarządzanie ceną jest chyba jednym z najtrudniejszych obszarów zarządzania. Wymaga nie tylko wiedzy marketingowej, ale też strategicznej i finansowej, a ponadto znajomości psychologii, socjologii i statystyki. Decyzje cenowe stają się coraz trudniejsze, ponieważ w wielu obszarach cena, którą możemy uzyskać za nasze produkty lub usługi, dąży do zera.
Przyzwyczailiśmy się już do telefonów komórkowych za symboliczną złotówkę. Nie chcemy płacić za prasę, bo przecież wszystko można wygooglować. Doszło już do tego, że „The Evening Standard”, najpopularniejsza londyńska popołudniowa gazeta, rozdawana jest za darmo na stacjach metra. Mamy zresztą nasze lokalne odpowiedniki – choćby „Metro”, ale daleko im do jakości „Wieczornego standardu”.
Słuchamy darmowej muzyki w Internecie, ściągamy filmy albo oglądamy je w kawałkach na YouTube. Za darmo rozmawiamy przez Skype’a albo możemy „zarobić” na darmowe rozmowy wysłuchując reklam u niektórych operatorów. Małe firmy przyzwyczaiły się już do darmowych szkoleń finansowanych przez Unię Europejską. W swojej książce „Free. The Future of Radical Price„, Chris Anderson przedstawia firmy, które za darmo rozdają swoje produkty.
Jak więc zarabiać w tej nowej rzeczywistości? Jak kształtować ceny? Jak skłonić potencjalnych nabywców do rozstania się z zarobionymi pieniędzmi?
W poniższych artykułach próbuję znaleźć odpowiedzi na te i inne pytania. Zachęcam też do dyskusji.
Wszystko o kształtowaniu cen
Gratis, czyli polityka radykalnej ceny
Ceny a zysk – relacja pomiędzy zyskiem, wolumenem i ceną
Strategia „butiku” i „supermarketu”
Polityka cenowa w kontekście strategicznym
Cena w teorii ekonomicznej
Czynniki wpływające na ceny
Zarządzanie ceną w bankowości
Krótka historia wojen cenowych
Techniki kształtowania ceny
3 myśli na temat “Zarządzanie ceną”