Książek o strategii jest wiele. Poniżej polecam tylko te najbardziej wartościowe. W mojej bardzo subiektywnej ocenie są to trzy książki, które śmiało możemy zaklasyfikować do klasyki:
Michael Porter, Strategia konkurencji
W książce tej znajdziecie model 5 sił Portera i strategie generyczne, które firma może realizować:
1) przodownictwo kosztowe
2) strategia różnicowania
3) strategia niszowa
Jest też rozdział o dojrzewaniu branży i strategiach na poszczególne fazy cyklu życia.
Oceniając w skrócie – to książka, która powinna znaleźć się na półce każdego menedżera. Jeszcze dziś bowiem, wiele firm stosuje przedstawione w niej narzędzia do formułowania swoich strategii.
—
Przez ponad 40 lat The Boston Consulting Group kształtowała strategie największych firm i modele stosowane przez ich menedżerów. Książka oferuje wybór najlepszych pomysłów wygenerowanych w tej firmie i praktyczne lekcje z zarządzania strategicznego.
Bruce Henderson, założyciel BCG, jest moim niekwestionowanym guru w dziedzinie strategii.
Książka ta ukaże się niebawem w naszym wydawnictwie, ale już teraz zachęcam do zapoznania się z jednym z rozdziałów (jeszcze przed finalną redakcją), który możecie pobrać tutaj
Najbardziej znanym chyba modelem, stosowanym do dziś w większości korporacyjnych strategii jest model matrycy BCG, która nadaje kierunek firmom takim jak choćby CocaCola: – inwestuj w znaki zapytania by zbudować gwiazdy, odstrasz konkurencję, by spadła atrakcyjność rynku – w ten sposób wygenerujesz dojną krowę, gotówkę wydojoną z krowy inwestuj w nowe znaki zapytania, a wściekłych psów unikaj.
—
Mimo iż ta książka jest stosunkowo nowa – od razu trafiła do mego kanonu książek o zarządzaniu strategicznym. Dwójka profesorów z Insead stworzyła nie tylko nową filozofię myślenia o strategii – „błękitny ocean”, w którym nie ma konkurencji w przeciwieństwie do „czerwonych oceanów”, gdzie wszystkie firmy konkurują w ten sam sposób o pozyskanie klientów.
Absolutny niezbędnik na półce każdego menedżera. Niewiele teorii – same przykłady praktyczne! Stosunkowo proste też narzędzia analizy strategicznej.
—
Polecam też książki, które pomogą nam oderwać się od ziemi, przełamać ograniczenia i mierzyć siły na zamiary.
Jedną z ciekawszych książek w tym kontekście jest „Złam wszystkie zasady”. Naprawdę daje wiele do myślenia.
—
Gdy już opracujemy strategię – rozpoczyna się inny aspekt zarządzania strategicznego. Umiejętność skutecznej komunikacji i implementacji. Z reguły bowiem wdrożenie nowej strategii wiązać się będzie z przełamywaniem silnych barier w organizacji, obaw pracowników i kadry menedżerskiej oraz czasem – właścicieli.
Listę rekomendowanych książek na ten temat wkrótce umieszczę poniżej. Jeśli macie jakieś sugestie lektur proszę o komentarze.
„Piąta Dyscyplina” Peter Senge. Nie znam lepszej książki o strategii :))
Ponadto „Przez innowację do wzrostu”/ Autora nie pamiętam
Przemek, dzięki za przypomnienie! Jakże mogłem zapomnieć – przecież dzięki „Piątej Dyscyplinie” rozkręciliśmy firmę. Już koryguję!
Przez innowację do wzrostu również umieszczę, bo to bardzo ciekawa pozycja i na dodatek ze stajni Harvardu. Link do polskiego wydania: http://www.profinfo.pl/biznes/biznes-zarzadzanie/p,przez-innowacje-do-wzrostu-jak-wprowadzic-innowacje-przelomowa,38728.html#40148773