Wdałem się dziś w dość ciekawą dyskusję o Grouponie. Moi adwersarze wrzucali tą firmę do tego samego worka co Facebook, LinkedIn i Twitter, a przecież pomiędzy tymi firmami są bardzo istotne różnice.
Groupon jest w mojej ocenie nadmuchaną bańką opartą na kiepskim modelu biznesowym, który nie sprawdził się w przeszłości i prawdopodobnie nie sprawdzi się i teraz.
Facebook, z drugiej strony, jest firmą na miarę Google, która zrewolucjonizowała świat internetu i sposób w który się dziś wirtualnie zaczynamy komunikować. Na dodatek, Facebook nie zaczął jeszcze w pełni zarabiać na użytkownikach. A że zacznie, macie to jak w banku!
Dlaczego jestem tego taki pewien? Odpowiedź jest prosta:
– Mark Zuckerberg ma misję!
Nie robi tego dla pieniędzy – jeśli nie wierzycie, zadajcie sobie pytanie – dlaczego zapłaci w tym roku jakieś 2 miliardy dolarów podatku?
Mógłby przecież wykorzystać doradców podatkowych i nie płacić nic, albo zapłacić niewiele.
Jakby na poparcie mej tezy dostałem dziś opracowanie Deloitte (zamówione zresztą przez Facebooka), z którego wynika, że:
- Facebook kreuje €15.3 miliarda wartości dodanej dla Unii Europejskiej
- Facebook pośrednio wspiera 232 000 miejsc pracy w Europie
- Poprzez reklamę, polecenia klientów i umożliwianie firmom budowania wartości swych marek, Facebook tworzy dodatkową wartość dodaną dla europejskich firm, wycenioną przez Deloitta na €7,3 miliarda
- Ponadto tworzy segment aplikacji wart dla europejskich firm €1.9 miliarda i 29 000 miejsc pracy.
Jak napisałem, Zuckerberg ma misję. Pośrednio możemy ją odgadnąć czytając 10 zasad Facebooka.
Zasady Facebooka
Serwis Facebook został stworzony, aby uczynić świat bardziej otwartym i przejrzystym. Wierzymy, że w ten sposób przyczyniamy się do pogłębienia i rozwoju komunikacji międzyludzkiej. Facebook sprzyja otwartości i przejrzystości, dając użytkownikom większe możliwości komunikacji i dzielenia się różnymi treściami. W realizacji tych celów kierujemy się konkretnymi zasadami. Przestrzeganie tych zasad może być ograniczone jedynie przez odpowiednie normy prawne, technologiczne i zmieniające się normy społeczne. Dlatego też ustanawiamy te Zasady stanowiące podstawę praw i obowiązków użytkowników serwisu Facebook.
Wolność dzielenia się informacjami i wolność komunikacji
Ludzie powinni mieć prawo do nieograniczonego dzielenia się najróżniejszymi informacjami w każdej postaci. Powinni również mieć prawo do szeroko pojętej komunikacji przez Internet z osobami, organizacjami czy usługami, oczywiście za obustronną zgodą.
Prawo własności i kontrola nad informacjami
Ludzie powinni mieć prawo własności do swoich informacji. Powinni mieć możliwość udostępniania ich, komu chcą, oraz korzystania z nich, gdziekolwiek chcą — obejmuje to również usuwanie treści z serwisu Facebook. Ludzie powinni mieć możliwość decydowania o tym, komu chcą udostępnić informacje, oraz konfigurowania ustawień zapewniających zgodność z ich decyzjami w tym zakresie. Te ustawienia nie pozwalają jednak kontrolować, w jaki sposób udostępnione informacje będą potem wykorzystywane przez inne osoby, które miały do nich dostęp (dotyczy to zwłaszcza osób spoza serwisu Facebook).
Swobodny przepływ informacji
Ludzie powinni mieć wolny dostęp do wszystkich informacji, które zostały im udostępnione przez inne osoby. Powinni mieć również praktyczne narzędzia umożliwiające łatwe, szybkie i wydajne dzielenie się informacjami i dostęp do nich.
Zasada równości
Wszyscy ludzie – osoby prywatne, reklamodawcy, twórcy, organizacje i inne podmioty, bez względu na rodzaj swojej podstawowej aktywności – powinni mieć możliwość reprezentowania siebie, rozpowszechniania informacji oraz dostępu do informacji w serwisie Facebook. Powinien istnieć jeden zestaw zasad, praw i obowiązków obowiązujący wszystkie osoby korzystające z serwisu Facebook.
Wartość społeczna
Ludzie powinni mieć prawo do budowania zaufania i reputacji poprzez reprezentowanie siebie i komunikowanie się z innymi. Nie powinno się usuwać ich obecności z serwisu Facebook z powodów innych niż zawarte w Oświadczeniu dotyczącym praw i obowiązków w serwisie Facebook.
Otwarte platformy i standardy
Ludzie powinni mieć możliwość korzystania z interfejsów programistycznych pozwalających udostępniać informacje oraz uzyskiwać dostęp do informacji, które zostały im udostępnione. Parametry tych interfejsów powinny być opublikowane i dostępne dla wszystkich.
Podstawowe usługi
Ludzie powinni mieć bezpłatną możliwość zarejestrowania się na Facebooku, komunikowania się i dzielenia się informacjami. Wszyscy powinni mieć możliwość korzystania z serwisu Facebook bez względu na stopień zaangażowania.
Wspólne dobro
Informacje o prawach i obowiązkach Facebooka oraz osób, które korzystają z serwisu, powinny znajdować się w Oświadczeniu dotyczącym praw i obowiązków, które nie może być niezgodne z niniejszymi Zasadami.
Przejrzystość działania
Facebook powinien upubliczniać informacje dotyczące swoich celów, planów, zasad i działań. Facebook powinien udostępnić również otwarty system powiadamiania, komentowania i głosowania, który zachęcałby do przesyłania propozycji i wymiany opinii na temat poprawek do niniejszych Zasad oraz Oświadczenia dotyczącego praw i obowiązków.
Jeden świat
Serwis Facebook powinien działać ponad podziałami geograficznymi i narodowymi. Powinien być dostępny dla użytkowników na całym świecie.
I teraz podpowiedź na dziś – ile może być warta taka misja i taka postawa właściciela?
Ta misja jakoś kłóci mi się z tym, że FB będzie cenzurował wpisy na żądanie władz państwowych (w domyśle: Syria, Oman).
W domyśle: Chiny!
A że zacznie, macie to jak w banku!
:-))))))))))
Sylwek, ale kto i co zacznie?
Ogólnodostępne streszczenie wniosków raportu Deloitte znajduje się tutaj: http://www.deloitte.com/assets/Dcom-UnitedKingdom/Local%20Assets/Documents/Industries/TMT/uk-tmt-media-facebook-europe-economic-impact-exec-summary.pdf