Banany w Polsce kosztują teraz w hurcie pomiędzy 2,90 a 4,10 zł za kilogram.
W ubiegłym tygodniu sieć handlowa BOMI zrobiła promocję na importowane z Ekwadoru banany Bonita, które można było nabyć w cenie 1,69 zł/kg.
Dlaczego piszę o bananach?
Bo jest to najświeższa wojna cenowa o jakiej słyszałem. A niniejszy artykuł ma być o kształtowaniu ceny i o polityce cenowej.
Banany, które kiedyś były symbolem luksusu, obecnie stały się towarem masowym (commodity), gdzie jedyną formą konkurowania może być tylko najniższa cena.
Media donoszą o trudnych warunkach na plantacjach bananów, o upadłościach i masowych zwolnieniach pracowników. We wrześniu huragany zdziesiątkowały drzewa bananowe na Kostaryce. Zgodnie z teorią ekonomiczną, cena bananów na półkach supermarketu powinna rosnąć.
W praktyce cena jednak spada. Jak to możliwe? Przecież cena powinna być funkcją podaży i popytu!
Zanim jednak zrozumiemy, co dzieje się z ceną, musimy zerknąć na nią, jako na jeden z czterech nośników zysku:
Wszystkie firmy dążą do maksymalizacji zysku. Każda obiera jednak w dążeniu do zysku odmienną, indywidualną strategię.
Niektóre dążyć będą do maksymalizacji zysku w długim okresie. Większość będzie chciała wykazać zyski już dziś, na koniec roku, kwartału, miesiąca.
Niektóre firmy, koncentrować będą się na zyskowności każdej transakcji. Inne, zaakceptują stratę, by wygenerować zyskowność w innych obszarach. Innymi słowy, cena jest tylko jednym z elementów zarządzania firmą i będzie zależna od decyzji strategicznych, marketingowych, finansowych i operacyjnych.
Powiązane artykuły:
Wszystko o kształtowaniu ceny
Gratis, czyli polityka radykalnej ceny
Ceny a zysk – relacja pomiędzy zyskiem, wolumenem i ceną
Strategia butiku i supermarketu
Polityka cenowa w kontekście strategicznym
Cena w teorii ekonomicznej
Czynniki wpływające na ceny
Zarządzanie ceną w bankowości
Krótka historia wojen cenowych
Techniki kształtowania ceny