Bananowe wojny

BananyBanany w Polsce kosztują teraz w hurcie pomiędzy 2,90 a 4,10 zł za kilogram.

W ubiegłym tygodniu sieć handlowa BOMI zrobiła promocję na importowane z Ekwadoru banany Bonita, które można było nabyć w cenie 1,69 zł/kg.

Dlaczego piszę o bananach?

Bo jest to najświeższa wojna cenowa o jakiej słyszałem. A niniejszy artykuł ma być o kształtowaniu ceny i o polityce cenowej.

Banany, które kiedyś były symbolem luksusu, obecnie stały się towarem masowym (commodity), gdzie jedyną formą konkurowania może być tylko najniższa cena.

Media donoszą o trudnych warunkach na plantacjach bananów, o upadłościach i masowych zwolnieniach pracowników. We wrześniu huragany zdziesiątkowały drzewa bananowe na Kostaryce. Zgodnie z teorią ekonomiczną, cena bananów na półkach supermarketu powinna rosnąć.

W praktyce cena jednak spada. Jak to możliwe? Przecież cena powinna być funkcją podaży i popytu!

Zanim jednak zrozumiemy, co dzieje się z ceną, musimy zerknąć na nią, jako na jeden z czterech nośników zysku:
Nośniki zysku

Wszystkie firmy dążą do maksymalizacji zysku. Każda obiera jednak w dążeniu do zysku odmienną, indywidualną strategię.

Niektóre dążyć będą do maksymalizacji zysku w długim okresie. Większość będzie chciała wykazać zyski już dziś, na koniec roku, kwartału, miesiąca.

Niektóre firmy, koncentrować będą się na zyskowności każdej transakcji. Inne, zaakceptują stratę, by wygenerować zyskowność w innych obszarach. Innymi słowy, cena jest tylko jednym z elementów zarządzania firmą i będzie zależna od decyzji strategicznych, marketingowych, finansowych i operacyjnych.

Powiązane artykuły:
Wszystko o kształtowaniu ceny
Gratis, czyli polityka radykalnej ceny
Ceny a zysk – relacja pomiędzy zyskiem, wolumenem i ceną
Strategia butiku i supermarketu
Polityka cenowa w kontekście strategicznym
Cena w teorii ekonomicznej
Czynniki wpływające na ceny
Zarządzanie ceną w bankowości
Krótka historia wojen cenowych
Techniki kształtowania ceny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s