Analiza PEST jest bardzo użytecznym narzędziem pozwalającym na analizę otoczenia. Narzuca nam strukturę w podziale na czynniki polityczne, ekonomiczne, społeczne i technologiczne.
Niektórzy wykonują tą analizę analogicznie do SWOT, dzieląc kartkę papieru na 4 części, dodając odpowiednie tytuły i wypisując istotne czynniki.
Użyteczność analizy PEST w procesie planowania strategicznego wynika głównie z tego, że zmusza nas ona do przeanalizowania obszarów, o których często zapominamy przy tworzeniu strategii, bądź biznes planu. Obszary te kryją w sobie jednocześnie największe zagrożenia typu „Black Swan„, a więc potencjalne wydarzenia, których nie możemy przewidzieć, które mają radykalny wpływ na rzeczywistość i które ex-post wydają się oczywiste.
Pod poniższymi linkami znajdziecie przykładowe listy pytań, które umożliwią Wam wykonanie analizy PEST:
- czynniki polityczne
- czynniki ekonomiczne
- czynniki społeczne
- czynniki technologiczne
Przykłady niepowodzeń, których można byłoby uniknąć wykonując analizę PEST w poszczególnych obszarach:
AES – W styczniu 2007 roku prezydent Wenezueli Hugo Chavez ogłosił, że zamierza przyśpieszyć rewolucję socjalistyczną poprzez nacjonalizację prywatnych firm telekomunikacyjnych i energetycznych. Wśród nich znalazła się firma Electricidad de Caracas (EDC), w której AES posiadał 82% udziałów, zakupionych w 2000 roku za 1,6 miliarda dolarów. W lutym 2007 roku AES ogłosił, że sprzeda EDC rządowi Wenezueli za 739 milionów dolarów, co spowodowało że firma musiała wykazać ok. 600 milionów dolarów straty w swoim rachunku wyników.
Texas Instruments – pod koniec lat 70-tych ub. wieku TI zbudowało w Brazylii najnowocześniejszą fabrykę do produkcji kalkulatorów z wyświetlaczami diodowymi (LED). Nie uruchomili jednak produkcji. Powód? – w międzyczasie postęp technologiczny spowodował, że pojawiły się tańsze i lepsze wyświetlacze ciekłokrystaliczne (LCD).