Analiza luki to nic innego jak badanie rozwoju rynku (popyt) względem zdolności produkcyjnych istniejących konkurentów (podaż).
Jest to bardzo użyteczne narzędzie, szczególnie w projektach kapitałochłonnych, które muszą być finansowane przy udziale kredytu bankowego. Analitycy będą chcieli bowiem zobaczyć prognozę rozwoju rynku. Będą chcieli też zweryfikować zdolności produkcyjne konkurentów oraz ich plany inwestycyjne. Jeśli wystąpi luka, to mamy bardzo duże szanse na sfinansowanie projektu.
Gorzej, jeśli prognozowany wzrost mocy produkcyjnych jest większy niż wzrost rynku – wtedy zaistnieje zagrożenie wojny cenowej, albowiem wszyscy będą chcieli wykorzystać swoje moce produkcyjne w jak najwyższym stopniu.
Należy pamiętać, że podaż z reguły zmienia się skokowo.
Popyt raczej poddaje się trendom i można go prognozować na bazie historycznych projekcji. (Uwaga – nie zawsze jest to regułą!).
Dobrym przykładem mogą być tablety komputerowe. Już kilka lat temu czołowi producenci komputerów przenośnych uruchomili produkcję komputerów o cechach tabletu. Sprzedaż jednak nie zatrybiła i w większości przypadków produkcja tych modeli została zaniechana. Dopiero wprowadzenie na rynek iPada spowodowało lawinowy przyrost popytu. Jednocześnie podaż nie nadążała za popytem i w sklepach Apple zaczęły się tworzyć listy oczekujących. Jest to najlepszy przykład z niedawnej historii ilustrujący lukę strategiczną.
Podobnie zresztą jest z iPhonem 4S – obecny popyt przekracza moce produkcyjne firmy.