Planowanie strategiczne KISS

KISS – Keep It Simple Stupid

O zarządzaniu strategicznym mamy tysiące książek – jedne lepsze, inne gorsze, niektóre wspaniałe, jeszcze inne – zbyt teoretyczne i zupełnie nieprzydatne.

Chciałbym dziś podzielić się pewną prostą i sprawdzoną koncepcją planowania strategicznego.

Jak dostać się tam gdzie chcesz być
za pomocą tego co masz
lub co możesz dostać?

Proces ten zawiera tylko trzy elementy:

  1. określenie sytuacji bieżącej, czyli gdzie się obecnie znajdujemy
  2. określenie sytuacji przyszłej, czyli gdzie chcemy być
  3. określenie metody dotarcia do założonego celu

Gdzie jesteśmy?

Musimy zacząć od oceny sytuacji finansowej firmy na podstawie bieżących i historycznych danych finansowych. Następnie musimy zrozumieć jak firma odnajduje się na swoim rynku – tu często trzeba odpowiednio zdefiniować rynek, na którym firma działa, by nie popełnić błędów w dalszej analizie. Gdy już wiemy komu, co i jak firma sprzedaje, z kim konkuruje, możemy zdefiniować jej udział w rynku, pozycję konkurencyjną (produkty, konkurencja, sposób konkurowania). Oceniamy problemy z którymi się boryka i potencjalne możliwości, które może wykorzystać.

W praktyce często okazuje się, że firmy nie posiadają takich informacji i że jest to jeden z najtrudniejszych etapów w procesie planowania. Często bywa też pomijany. Najczęściej stosowanymi narzędziami na tym etapie są:

  1. analiza SWOT
  2. analiza PEST
  3. model 5 sił Portera
  4. matryca BCG
  5. matryca konkurowania
  6. analiza luki
  7. mapa pozycjonowania

Gdzie chcemy być?

Tu powinniśmy oderwać się od rzeczywistości i w sposób kreatywny opisać wizję (misję) firmy. Innymi słowy należy zadać sobie pytanie zadawane milionom dzieci na świecie – Kim chcesz być gdy dorośniesz? Po określeniu wizji musimy przerobić ją na konkretne, wymierne i mierzalne cele (np. kapitalizacja, cena akcji, udział w rynku, ROE, ROI itp.).

Wielu menedżerów odrzuca ten etap jako myślenie życzeniowe i nierealne. I tu warto odwołać się do naszego narodowego wieszcza:

Jak tam dojdziemy?

Wiedząc gdzie chcemy dotrzeć, musimy teraz zastanowić się jak to zrobimy.

Ważnym elementem w procesie definiowania strategii jest określenie wszystkich barier, które mogą się przed nami pojawić na drodze do celu.

Bariery zamieniamy następnie na cele, które pozwolą poszczególne bariery wyeliminować. Np. jeśli naszą największą barierą jest pozyskanie kapitału, to należy jako jeden z pierwszych celów strategicznych założyć pozyskanie odpowiedniego kapitału. Jeśli barierą jest brak odpowiednich ludzi, to musimy ich znaleźć i pozyskać do projektu. Itd. Itp.

Dość skuteczną metodą planowania jest pogrupowanie celów strategicznych w programy, określenie celów finalnych i szczątkowych dla każdego programu, a następnie dopisanie konkretnych zadań, osób, budżetów i mierników realizacji.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s