Renault „ratuje” Ładę

Putin ogłosił dziś w Paryżu, że Renault podpisał umowę mającą na celu uratowanie Avtovaza. Na czym polegać ma „ratowanie”?

Z opublikowanych informacji wynika, że Grupa Renault przekaże Avtovazowi know-how, technologię, narzędzia i maszyny, wycenione na 240 miliony EUR. W zamian, rosyjski rząd umorzy długi Avtovaza i dostarczy dodatkową gotówkę – łącznie 75 miliarda rubli, czyli około 2,5 miliarda dolarów. Umożliwi to rozpoczęcie produkcji nowych samochodów w Samarze. Plany zakładają produkcję 900 tys. samochodów rocznie. Renault planuje także rozpoczęcie składania Nissanów w Rosji.

Kilka tygodni temu Renault ogłosiło, że zamierza konkurować w Indiach z Tatą – mają uruchomić tam produkcję najtańszego samochodu na świecie. Czyżby Renault odeszło od ogłoszonej w lutym tego roku strategii?

Vodpod videos no longer available.

Strategia zakładała bowiem wdrożenie programu restrukturyzacji polegającego m.in. na:

  • zmniejszeniu zapasów o około miliard euro
  • ograniczeniu nakładów inwestycyjnych i ukierunkowaniu ich na rozwój samochodów elektrycznych i ekologicznych
  • wyciągnięciu maksimum korzyści z dotychczas poczynionych inwestycji międzynarodowych (Dacia i Nissan)
  • wstrzymaniu inwestycji w Chennai(Indie) i odroczenie inwestycji w Tangierze (Maroko)
  • ograniczeniu kosztów stałych o 20%, w szczególności poprzez redukcję kosztów wynagrodzeń
  • redukcji kosztów poprzez zastosowanie tych samych silników w Renault i w Nissanie

Renault miało dość negatywną prognozę globalnej sytuacji makroekonomicznej i przygotowane było do wdrożenia dalszych, radykalnych działań restrukturyzacyjnych. Głównym celem miało być uzyskanie dodatniego FCF.

Pytanie, które sobie zadaję – czy nagle zmieniła się sytuacja makroekonomiczna, czy też tylko zmieniło się postrzeganie zarządu Renault?

Jak napisałem w jednym z wcześniejszych wpisów, uważam, że Renault popełnia błąd strategiczny. Aby było ciekawiej, to właśnie we Francji stworzona została koncepcja „błękitnych oceanów”. Szkoda, że akademicy z Insead nie potrafią sprzedać swych użytecznych teorii Grupie Renault.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s