Analiza SWOT jest chyba jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi analizy strategicznej. Napisano wiele opracowań na jej temat, usiłowano ją autorsko zmodyfikować, wśród teoretyków wywołuje zażarte dyskusje – zupełnie zbytecznie.
Tak samo jak i inne najlepsze narzędzia analizy strategicznej jej zastosowanie jest proste. Na jednej kartce papieru zbieramy informacje o przedsiębiorstwie, klasyfikując je wedle następujących kryteriów:
Następnie przygotowujemy strategię zgodnie z poniższym schematem:
Przy tworzeniu SWOTa warto mieć gotową listę pytań. Ja z reguły korzystam z procedury due dilligence, którą zaczęliśmy stosować w połowie lat 90-tych ub. wieku i która nadal jest aktualna. Dla moich czytelników udostępniam ją za darmo (pdf do pobrania): Due dilligence pl
I jeszcze jedno słowo ostrzeżenia – pamiętajcie proszę, że tak przygotowana strategia może prowadzić nas w złym kierunku. Ma ona bowiem tendencję, by mierzyć zamiar podług sił, a nie siły na zamiary.