Strategia butiku i supermarketu

Strategia "butiku" i "supermarketu"

Jednym z ważniejszych wyborów strategicznych, który będzie miał istotne konsekwencje w charakterystyce sprawozdania finansowego jest decyzja o sposobie konkurowania.

W najprostszym ujęciu spróbujmy skontrastować ze sobą dwie przeciwstawne strategie: „butiku” i „supermarketu”. Są to strategie umowne – równie dobrze moglibyśmy mówić o strategii konkurowania produktem markowym i masowym. Chodzi o to, że głównym wyróżnikiem typu strategii będzie cena w relacji do bezpośredniego kosztu wytworzenia, a co za tym idzie, wolumen sprzedaży.

Wyobraźmy sobie, że mamy dwóch artystów, którzy przyjmują dwie różne strategie tworzenia. Obaj są równie dobrzy w malarskim warsztacie i obaj postanawiają koncentrować się na malowaniu portretów.

Jeden z nich przyjmuje strategię „butiku”  – inwestuje milion dolarów w marketing i networking, zatrudnia najlepszą agencję do reprezentowania jego interesów. Początkowo robi wszystko, by namalować kilka portretów sławnych osób. Te pierwsze robi za darmo i uruchamia reklamową machinę. Gazety rozpisują się o jego wspaniałych dziełach, lecz trudno je zdobyć. Nasz „butikowy” artysta, zajęty spotkaniami, wywiadami i promocją tworzy tylko jedno dzieło na rok. Jak sądzicie – w jakiej cenie sprzeda to dzieło?

Drugi artysta, codziennie siada na zakopiańskich Krupówkach. Maluje równie dobre portrety przechodzących turystów. Obrana przez niego „supermarketowa” strategia wymaga dostosowania się do cen konkurencji. Jego zarobek zależeć będzie od ilości namalowanych portretów. Dlatego im szybciej je stworzy i im tańszych materiałów użyje, tym bardziej będzie konkurencyjny i więcej zarobi.

Podobne różnice znajdziemy w różnych branżach. Poniżej tylko kilka przykładów:

  • Lexus vs Toyota
  • Apia vs CCC
  • Apple vs Samsung
  • Alma vs Lidl

Na zakończenie wreszcie przykład praktyczny – ile kosztują ciapy?

ciapy wysokie ceny

Dopiszcie własne przykłady.

2 myśli na temat “Strategia butiku i supermarketu”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s