Gdy po raz pierwszy zaczynamy nasz biznes, bardzo rzadko spisujemy sobie cel przedsięwzięcia. Świadomość celu towarzyszy nam co prawda w budowaniu firmy, choć pierwsze poważne przemyślenia pojawiają się z reguły dopiero w momencie składania wniosku o pierwszy kredyt inwestycyjny.
Cele firmy są różne dla różnych firm.
Zależy to głównie od jej właściciela. Dla niektórych celem jest zarobienie pierwszego miliona. Dla innych może być to wprowadzenie firmy na giełdę. Jeszcze inni chcą po prostu zrealizować swój pomysł, wprowadzić produkt na rynek czy też zapewnić sobie miejsce pracy.
Ogólnie, cele przedsiębiorstwa można podzielić na finansowe i niefinansowe:
Analizując cele firm globalnych, wygląda na to, że większość z nich publicznie mówi o maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy, podczas gdy ich działania skierowane są na maksymalizację ROE i określonego zestawu wskaźników finansowych. Wiele z tych firm ma co prawda ładnie zdefiniowane misje, ale wydaje się, że często o nich zapominają, koncentrując się na krótkoterminowych efektach. Najczęściej też w dążeniu do celu stosują piramidę Du Ponta.
Cele nie są statyczne w cyklu życia firmy.
Mogą zmieniać się wraz z dojrzewaniem firmy, ze zmianami w jej kierownictwie czy w strukturze własności. Szczególnie wprowadzenie zewnętrznych inwestorów powoduje, że cele stają się wymierne finansowo. Najbardziej przejrzyste są cele firm notowanych na giełdach – z reguły można o nich przeczytać w każdym sprawozdaniu finansowym.