Istnieje kilka wariantów analizy pozycjonowania.
Generalnie chodzi o stworzenie wykresu, na którym umieścimy produkt (usługę) w relacji do konkurencji. Na osiach możemy umieścić inne cechy wyróżniające.
Najczęściej spotykanym modelem jest pozycjonowanie firmy względem konkurencji na matrycy jakość – cena.
Może to wyglądać mniej więcej w taki sposób:
Na ilustracji powyżej możecie zobaczyć pozycjonowanie poszczególnych marek w ramach grupy VW. Oczywiście, jest to tylko przykład w dużym uproszczeniu. Zarząd VW stosuje także inne warianty matrycy. Innym przykładem może być pozycjonowanie w odniesieniu do określonych grup odbiorców – np. Seat do najmłodszych, Bugatti do najbogatszych, itd. itp.
Innym przykładem może być pozycjonowanie na matrycy obsługa/usługa – cena.
Wszystkie stacje sprzedają to samo paliwo – próbują odróżnić się jakością obsługi klienta. Bezobsługowe stacje Neste24 (najtańsze w utrzymaniu, bez sklepów i na niewielkich działkach), po stacje sieciowe konkurujące parówkami (Orlen), nowoczesnym standardem czy dodatkowymi usługami (myjnie, sklepy, bary).
Przy konstrukcji matrycy powinniśmy być innowacyjni – za każdym razem próbujemy zrozumieć co umożliwia firmie uzyskiwanie premii cenowej. Jeśli nie może odróżnić się produktem ani usługą, to pozostaje przysłowiowe „sprzedawanie kartofli” (czytaj: konkurencja cenowa). I to niezależnie od dobudowanej filozofii:
<= powrót do narzędzi analizy strategicznej Matryca konkurowania =>