Jak zapewne pamiętacie, moduł ten zacząłem od dość kontrowersyjnego stwierdzenia, że firmy nie bankrutują z powodów opisanych na slajdzie. Jest setki, jeśli nie tysiące przykładów firm, które są bardzo źle zarządzane, nie mają konkurencyjnych produktów a nadal funkcjonują.
Funkcjonują, bo nadal są w stanie pozyskiwać źródła finansowania.
Dlatego tak ważnym narzędziem dyrektora finansowego są 3 segregatory, do których dokłada informację o dostępnych źródłach finansowania:
- Segregator alfabetyczny – bo tak najłatwiej jest klasyfikować i dodawać nowe źródła
- Segregator, w którym źródła finansowania sklasyfikowane są wedle kryterium dostępności – od najłatwiejszych i najszybszych do pozyskania, do tych, które wymagają czasu – ten segregator będzie niezmiernie przydatny zarówno na czas kryzysu, gdy firma walczy o przetrwanie, jak i na czas szybkiego wzrostu, gdy musimy szybko inwestować by nie stracić okazji
- Segregator, w którym źródła finansowania sklasyfikowane są wedle kryterium ceny, od najtańszych do najdroższych – będzie nam służył do obniżania WACC (średnioważonego kosztu kapitału)
Zachęcam by każdy stworzył sobie takie 3 segregatory. Chciałbym też, byście pamiętali o jednym kluczowym komunikacie ze szkolenia: